STATUT
NIEPUBLICZNEGO AKADEMICKIEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO COGITO
w Poznaniu
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z poz. 910) – dalej PRAWO OŚWIATOWE
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949,2203) – dalej PRZEPISY WPROWADZAJĄCE
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 1327) – dalej USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 poz. 2215) – dalej KARTA NAUCZYCIELA
SPIS TREŚCI
DZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE ……………………………………………………………………………………………..str. 3
Rozdział 1 Nazwa szkoły i inne informacje o szkole ……………………………………………………………………….str. 3
Rozdział 2 Cele i zadania szkoły …………………………………………………………………………………………………….str. 3
DZIAŁ II ORGANY SZKOŁY …………………………………………………………………………………………………………..str. 7
Rozdział 1 Zagadnienia podstawowe……………………………………………………………………………………………..str. 7
Rozdział 2 Dyrektor szkoły ……………………………………………………………………………………………………………str. 8
Rozdział 3 Rada Pedagogiczna ……………………………………………………………………………………………………..str.10
Rozdział 4 Rada Rodziców ……………………………………………………………………………………………………………str.11
Rozdział 5 Samorząd Uczniowski ………………………………………………………………………………………………….str.12
Rozdział 6 Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi ..…str.13
DZIAŁ III ORGANIZACJA SZKOŁY ……………………………………………………………………………………………….str.14
Rozdział 1 Organizacja pracy szkoły …………………………………………………………………………………………….str.14
Rozdział 2 Biblioteka szkolna ………………………………………………………………………………………………………str.17
DZIAŁ IV SPOŁECZNOŚCI SZKOŁY………………………………………………………………………………………………..str.17
Rozdział 1 Nauczyciele i inni pracownicy szkoły……………………………………………………………………………..str.17
Rozdział 2 Prawa i obowiązki uczniów……………………………………………………………………………………………str.23
Rozdział 3 Nagrody i kary………………………………………………………………………………………………………………str.24
DZIAŁ V SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO………………………str.25
Rozdział 1 Przepisy ogólne…………………………………………………………………………………………………………. .str. 25
Rozdział 2 Ocenianie wewnątrzszkolne…………………………………………………………………………………………..str.26
Rozdział 3 Informowanie uczniów i rodziców w sprawach oceniania…………………………………………………str.27
Rozdział 4 Dostosowanie wymagań edukacyjnych…………………………………………………………………………..str.28
Rozdział 5 Zasady przeprowadzania sprawdzianów pisemnych………………………………………………………..str.28
Rozdział 6 Klasyfikacja śródroczna…………………………………………………………………………………………………str.29
Rozdział 7 Klasyfikacja roczna……………………………………………………………………………………………………….str.33
Rozdział 8 Uzyskanie oceny wyższej niż przewidywana…………………………………………………………………….str.34
Rozdział 9 Uczeń nieklasyfikowany…………………………………………………………………………………………………str.34
Rozdział 10 Zastrzeżenie do oceny rocznej……………………………………………………………………………………..str.35
Rozdział 11 Egzamin poprawkowy………………………………………………………………………………………………….str.37
Rozdział 12 Promowanie ucznia……………………………………………………………………………………………………..str.37
Rozdział 13 Ukończenie szkoły……………………………………………………………………………………………………….str.38
DZIAŁ VI ZASADY PRZYJMOWANIA UCZNIÓW……………………………………………………………………………..str..38
DZIAŁ VII POSTANOWIENIA KOŃCOWE………………………………………………………………………………………..str.39
Rozdział 1 Przepisy ogólne……………………………………………………………………………………………………………str.39
Rozdział 2 Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność liceum……………………………………str.39
Rozdział 3 Zmiana statutu…………………………………………………………………………………………………………….str.40
DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
ROZDZIAŁ 1
NAZWA SZKOŁY I INNE INFORMACJE O SZKOLE
§1
- Nazwa szkoły: Niepubliczne Akademickie Liceum Ogólnokształcące COGITO.
- Typ szkoły: szkoła ponadpodstawowa – niepubliczne czteroletnie liceum ogólnokształcące.
- Siedzibą Liceum jest budynek przy ul. Druskienickiej 6; 60-476 Poznań
- Liceum działa na podstawie przepisów ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty, przepisów wykonawczych do ustaw oraz niniejszego statutu i odpowiednich regulaminów oraz zarządzeń dyrektora Liceum.
- Ilekroć w dalszej części niniejszego dokumentu jest mowa o:
-
- uczniach – należy przez to rozumieć młodzież kształcącą się w Niepublicznym Akademickim Liceum Ogólnokształcącym COGITO w Poznaniu,
- rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów lub osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad uczniem,
- nauczycielach – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego szkoły,
- szkole – należy przez to rozumieć Niepubliczne Akademickie Liceum Ogólnokształcące COGITO w Poznaniu
§2
- Organem prowadzącym liceum jest Ogólnopolski Operator Oświaty, z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Gorczyczewskiego 2/7.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Wielkopolski Kurator Oświaty, Poznań, ul. Kościuszki 93.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§3
- Szkoła realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego, w ustawie o systemie oświaty, ustawie Prawo oświatowe oraz przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wynikające ze szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego. Celem nauczania i wychowania jest dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości ucznia, przygotowanie do dojrzałego życia i pełnienia określonej roli w społeczeństwie.
- W szczególności szkoła:
1) kształci i wychowuje młodzież, przygotowując ją do dalszej nauki i życia we współczesnym świecie,
2) kieruje samodzielną nauką uczniów, ułatwiając im osiągnięcie jak najlepszych wyników w nauce,
3) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia, przygotowania się do kształcenia przez całe życie,
4) zapewnia niezbędne warunki do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego poprzez:
a) świadome stosowanie się do różnego typu przepisów szkolnych i ogólnych,
b) kształcenie umiejętności planowania i organizowania nauki, pracy i wypoczynku,
c) kształcenie umiejętności współżycia w zespole,
d) korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
e) kształcenie umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów, prezentowania własnych poglądów,
f) rozwijania umiejętności samokontroli i samooceny,
g) uzyskanie świadectwa dojrzałości,
h) współuczestniczenie i współtworzenie życia kulturalnego,
i) poznanie zasad higieny osobistej, troski o własne zdrowie, kondycję fizyczną i psychiczną,
j) rozwijanie zainteresowań uczniów, umożliwiając im realizację indywidualnych programów i indywidualnego toku nauczania.
5) urzeczywistnia następujące wartości uniwersalne:
a) prawo do życia, wolności i pokoju, warunkowane osobistym bezpieczeństwem fizycznym i moralnym,
b) humanizm – braterstwo ludzi, w tym podmiotowość człowieka, godność osobista i szacunek dla osoby ludzkiej, wzajemna pomoc i życzliwość,
c) patriotyzm pozbawiony nacjonalizmu,
d) poczucie i urzeczywistnianie sprawiedliwości,
e) swoboda myśli, sumienia, wyznania, tolerancja światopoglądowa, poszanowanie odmienności (nienaruszających ogólnie akceptowanych obyczajów społeczno-moralnych),
f) poszanowanie własności jednostki i dobra wspólnego,
g) godziwy poziom życia duchowego i materialnego, warunkowany uczciwą pracą,
h) prawo do edukacji i kultury,
i) prawo do respektowania praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka.
3. Szkoła realizuje następujące cele i zadania:
1) w zakresie udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej:
a) indywidualną opiekę pedagogiczną i psychologiczną skierowaną do ucznia potrzebującego takiej opieki,
b) udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych narastających na tle niepowodzeń szkolnych,
c) udzielanie porad i pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych;
2) w zakresie umożliwiania rozwijania zainteresowań uczniów poprzez:
a) tworzenie kół zainteresowań,
b) prace indywidualne z uczniem zdolnym, w tym umożliwianie mu realizacji indywidualnego programu lub toku nauki,
c) organizowanie zajęć w zakresie pomocy w nauce, przygotowania do egzaminów, konkursów;
3) w zakresie sprawowania indywidualnej opieki nad uczniami:
a) prowadzenie diagnozy środowiska ucznia i rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia i możliwości ich zaspokajania,
b) organizowanie zajęć integracyjnych,
c) współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
d) współpracę z placówkami i instytucjami działającymi na rzecz pomocy rodzinie i dziecku,
e) współpracę z organami policji i straży miejskiej,
f) składanie na zebraniach zespołów wychowawczych i rady pedagogicznej okresowej informacji o trudnościach wychowawczych występujących wśród uczniów danego oddziału,
g) zapewnianie możliwości korzystania z pomocy pedagoga lub psychologa szkolnego,
4) w zakresie sprawowania opieki nad uczniami podczas wycieczek i zajęć organizowanych poza terenem szkoły, a organizowanych przez szkołę:
a) wyznaczanie przez dyrektora szkoły kierownika grupy-nauczyciela, który ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie,
b) współpracę z rodzicami uczniów, którzy na prośbę nauczyciela-organizatora mogą włączyć się do pomocy w zakresie organizacji wycieczki czy opieki nad uczniami, oraz pokrywają w pełni koszty z tym związane,
c) zapoznanie uczniów i ich rodziców z programem i regulaminem wycieczek oraz przepisami bezpieczeństwa,
d) zapewnianie uczniom odpowiedniej liczby opiekunów w zależności od rodzaju wycieczki, niepełnosprawności uczniów i ich wieku,
e) umożliwienie ubezpieczania uczniów w zakresie następstw nieszczęśliwych wypadków;
5) w zakresie bezpieczeństwa uczniów, ochrony ich zdrowia, podnoszenia poziomu dyscypliny w szkole, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej:
a) współpracę z organem prowadzącym szkołę w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz w podnoszeniu poziomu dyscypliny w szkole,
b) pełnienie przez nauczycieli dyżurów przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych oraz w trakcie przerw między zajęciami zgodnie z harmonogramem,
c) zapewnianie ciągłego nadzoru pedagogicznego na zajęciach obowiązkowych, dodatkowych i pozalekcyjnych,
d) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na wycieczkach szkolnych zgodnie z odrębnymi przepisami,
e) omawianie zasad bezpieczeństwa na zajęciach z wychowawcą,
f) szkolenie wszystkich pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy i przepisów przeciwpożarowych,
g) uwzględnianie w tygodniowym rozkładzie zajęć równomiernego rozłożenia lekcji,
h) dostępu do Internetu zabezpieczonego przed niepożądanymi treściami, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów,
i) umieszczanie w pracowniach regulaminów i oraz instrukcji obsługi przy wszystkich urządzeniach wykorzystywanych w procesie edukacyjnym,
j) ustalanie zasad i regulaminów związanych z funkcjonowaniem szkoły, zapoznanie z nimi całej społeczności szkolnej i skuteczne ich przestrzeganie,
k) przestrzeganie praw ucznia,
l) rozwiązywanie problemów poprzez prowadzenie rozmów i mediacji,
ł) sprawdzanie przez nauczycieli pomieszczeń, w których będą prowadzili zajęcia, oraz sprzętu i pomocy dydaktycznych, którymi w trakcie zajęć będą się posługiwali,
m) zwracanie uwagi na prawidłowe odżywianie uczniów oraz wykorzystanie czasu wolnego,
n) prowadzenie dla uczniów i ich rodziców warsztatów i spotkań tematycznych dotyczących uzależnień, narkotyków, dopalaczy, cyberprzemocy, zastraszania, anoreksji, bulimii i innych zjawisk dotykających współczesny świat, w zależności od bieżących potrzeb;
6) w zakresie powierzania obowiązków wychowawcy nauczycielom:
a) zapewnianie, w miarę możliwości, ciągłości pracy wychowawcy z danym oddziałem,
b) zapewnianie pomocy i wsparcia wychowawcy w jego działaniach opiekuńczo-wychowawczych,
7) udzielanie pomocy formalno-prawnej zainteresowanym nauczycielom w zakresie innowacji i eksperymentów prowadzonych przez radę pedagogiczną;
8) w zakresie edukacji patriotycznej i obywatelskiej młodzieży:
a) organizowanie wycieczek edukacyjnych do miejsc poświęconych pamięci narodowej,
b) kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej,
c) zapoznawanie uczniów z symbolami, ważnymi dla kraju rocznicami, zasadami i instytucjami, które mają istotne znaczenie dla funkcjonowania państwa polskiego,
d) przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym;
9) w zakresie tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły i jej rozwoju organizacyjnego:
a) realizowanie wymagań stawianych przez państwo w ramach nadzoru pedagogicznego,
b) sprawowanie przez dyrektora i wicedyrektora nadzoru pedagogicznego, w celu podnoszenia jakości pracy szkoły,
c) uzyskiwanie jak najlepszych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
d) współpraca szkoły z rodzicami i środowiskiem na rzecz wzajemnego zrozumienia i działania w społeczności lokalnej,
e) realizowanie planów wynikających z koncepcji pracy szkoły;
10) w zakresie organizowania wolontariatu w szkole:
a) zapoznanie uczniów z ideą wolontariatu oraz jego propagowanie,
b) uczenie postaw szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka,
c) uczenie niesienia bezinteresownej pomocy w środowisku szkolnym i poza szkołą,
d) uwrażliwianie na cierpienie, samotność i potrzeby innych,
e) kształtowanie postaw prospołecznych,
f) kreowanie wizerunku szkoły jako centrum lokalnej aktywności,
g) podejmowanie w szkole działań w zakresie pomocy koleżeńskiej w nauce, wsparcia uczniów niepełnosprawnych, sprawowania opieki nad uczniami klas młodszych, pracy na rzecz biblioteki szkolnej,
h) podejmowanie działań na rzecz środowiska przy współpracy z różnymi instytucjami działającymi na rzecz innych osób.
11) W ramach działań z zakresu wolontariatu w szkole mogą być podejmowane działania:
a) pomoc dzieciom z rodzin wielodzietnych, zastępczych bądź zagrożonych wykluczeniem społecznym;
b) odwiedziny w świetlicach środowiskowych, domach pomocy społecznej;
c) organizacje imprez o charakterze kulturalnym i integracyjnym dla podopiecznych
d) placówek funkcjonujących w środowisku lokalnym;
e) przygotowywanie świątecznych paczek dla seniorów bądź potrzebujących dzieci i ich rodzin;
f) realizacja bądź udział w partnerskich projektach.
g) opiekę nad radą wolontariatu sprawuje nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły.
12) w zakresie promocji i ochrony zdrowia:
a) promowanie zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu wolnego,
b) propagowanie idei zdrowego żywienia sprzyjającej prawidłowemu rozwojowi fizycznemu ucznia,
c) udział uczniów w konkursach poświęconych tematyce promocji i ochrony zdrowia,
d) udział w akcjach o charakterze ekologicznym,
e) promowanie zbiórki odpadów i segregacji śmieci;
13) w zakresie doradztwa zawodowego:
a) systematyczne diagnozowanie potrzeb uczniów w zakresie doradztwa zawodowego,
b) pomoc uczniom w planowaniu ścieżki kształcenia i kariery zawodowej,
c) prowadzenie zajęć związanych z poznaniem samego siebie, swoich umiejętności i predyspozycji oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i kariery zawodowej.
- Wszystkie działania, o których mowa w ust. 3, realizowane są przy współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, instytucjami świadczącymi w tym zakresie wsparcie i pomoc merytoryczną.
§4
Szkoła organizuje dla uczniów naukę religii lub etyki w wymiarze i na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
DZIAŁ II
ORGANY SZKOŁY
ROZDZIAŁ 1
ZAGADNIENIA PODSTAWOWE
§5
- Organami szkoły są:
- dyrektor szkoły,
- wicedyrektor,
- rada pedagogiczna,
- rada rodziców,
- samorząd uczniowski.
- Każdy z organów szkoły działa samodzielnie i zgodnie ze swoimi kompetencjami, współdziała z pozostałym dla pełnej realizacji statutowych zadań szkoły.
Organy szkoły pracują i współdziałają według zasad przyjętych we własnych regulaminach pracy zgodnych z przepisami prawa.
- Koordynatorem współdziałania organów liceum jest dyrektor, który:
1) zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji,
2) organizuje spotkania przedstawicieli organów Liceum,
3) zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach,
4) rozstrzyga sprawy sporne pomiędzy organami z zachowaniem prawa oraz dobra
§6
ORGAN PROWADZĄCY
- Organ prowadzący:
1) nadzoruje działania wszystkich organów liceum, w szczególności dyrektora i wicedyrektora
2) powołuje i odwołuje dyrektora i wicedyrektora ,
3) zapewnia warunki działania szkoły,
4) zapewnia środki do prowadzenie działalności statutowej,
5) określa coroczny budżet liceum,
6) podpisuje i rozwiązuje umowy z placówkami edukacyjnymi wykonującymi zadania pedagogiczne na rzecz liceum,
7) przyznaje stypendia uczniom na wniosek dyrektora,
8) zatwierdza decyzje o podjęciu przez liceum współpracy, która nakłada zobowiązania finansowe na szkołę,
9) prowadzi i nadzoruje prace remontowe i inwestycje w budynku szkoły,
10) zatwierdza plany promocyjne liceum,
11) zakupuje materiały i pomoce dydaktyczne ,
12) jest pracodawcą w rozumieniu ustawy Kodeks Pracy i przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz innych aktów prawnych,
ROZDZIAŁ 2
DYREKTOR SZKOŁY
§7
- Dyrektor liceum:
1) sprawuje opiekę nad uczniami Liceum oraz stwarza warunki do ich rozwoju,
2) kształtuje twórczą atmosferę pracy w Liceum, właściwe warunki pracy i stosunki pracownicze,
3) kieruje działalnością liceum i reprezentuje je na zewnątrz,
4) dba o prestiż i dobre imię oraz o jakość pracy liceum,
5) kieruje pracą wszystkich pracowników liceum,
6) współpracuje z wszystkimi organami i koordynuje ich współpracę,
7) określa roczny terminarz pracy Liceum i czuwa nad jego prawidłową realizacją,
8) zwołuje i przewodniczy posiedzeniom rady pedagogicznej,
9) przedkłada do zatwierdzenia radzie pedagogicznej projekty rocznych planów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, kieruje ich realizacją,
10) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
11) wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej podjętych niezgodnie z przepisami prawa,
12) uwzględniając ramowy plan nauczania ustala dla poszczególnych oddziałów tygodniowy rozkład zajęć,
13) przygotowuje zmiany regulaminów oraz procedur regulujących pracę liceum i przedkłada je organowi prowadzącemu do akceptacji,
14) odpowiada za dokumentację szkoły,
15) przydziela nauczycielom i pracownikom szkoły zadania,
16) zatwierdza do realizacji programy autorskie,
17) sprawuje nadzór pedagogiczny
18) dokonuje oceny pracy nauczycieli,
19) organizuje bieżącą pracę liceum,
20) przydziela sale lekcyjne i pracownie dla celów realizacji wszystkich zajęć w liceum,
21) organizuje zastępstwa,
22) w uzgodnieniu z organem prowadzącym organizuje rekrutację uczniów do liceum,
23) przyjmuje uczniów do liceum,
24) decyduje o przyjęciu uczniów do szkoły w trakcie roku szkolnego
25) przyznaje nagrody i wymierza kary, zgodnie z odpowiednimi zapisami statutu,
26) rozpatruje skargi uczniów i rodziców,
27) organizuje zebrania z rodzicami i zapewnia systematyczną informację rodziców o wynikach w nauce i zachowaniu uczniów Liceum,
28) nadzoruje organizację imprez szkolnych,
29) organizuje i nadzoruje udział liceum w imprezach kulturalnych i środowiskowych,
30) organizuje współpracę Liceum z innymi organizacjami i placówkami oświatowo-kulturalnymi,
31) utrzymuje kontakt i współpracuje z Wielkopolskim Kuratorem Oświaty,
32) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
33) realizuje zadania wynikające z awansu zawodowego nauczycieli,
34) zmienia i zatwierdza zmiany w regulaminach, procedurach regulujących pracę i innych dokumentach.
- Dyrektor na podstawie opinii rady pedagogicznej może dokonać skreślenia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie.
- W przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni wicedyrektor.
- Od każdej decyzji dyrektora szkoły można się odwołać do organu prowadzącego liceum.
- Pełni inne funkcje wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz przepisów wydanych na jej podstawie.
§8
- Wicedyrektor jest powoływany przez organ prowadzący na wniosek dyrektora liceum.
- Wicedyrektor:
1) reprezentuje liceum w zastępstwie dyrektora szkoły w zakresie powierzonym do reprezentacji,
2) organizuje i nadzoruje wypełnianie obowiązków oraz kieruje pracą szkoły w zakresie powierzonych zadań przez dyrektora,
3) wykonuje inne obowiązki powierzone przez dyrektora,
4) od każdej decyzji wicedyrektora można się odwołać do dyrektora szkoły.
ROZDZIAŁ 3
RADA PEDAGOGICZNA
§9
- W szkole działa rada pedagogiczna.
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
§10
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor i wszyscy nauczyciele szkoły.
- Rada pedagogiczna działa na podstawie przyjętego przez siebie regulaminu, który jest odrębnym dokumentem.
§11
- Rada obraduje na zebraniach.
- Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy:
1) przewodniczącego rady pedagogicznej,
2) organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
3) organu prowadzącego szkołę,
4) co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
§12
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy szkoły.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, Kuratora Oświaty, Ministra Edukacji i Nauki,
3) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego
4) propozycje dyrektora dotyczące kandydatów do powierzania funkcji kierowniczych w szkole,
5) programy nauczania zaproponowane dyrektorowi przez nauczycieli,
6) podjęcie w szkole działalności przez stowarzyszenia i organizacje,
- Rada Pedagogiczna ponadto:
1) przygotowuje projekt zmian statutu szkoły i uchwala jego zmiany lub uchwala statut po akceptacji zmian lub projektu przez organ prowadzący,
2) w porozumienie z radą rodziców przygotowuje do uchwalenia projekt programu wychowawczo – profilaktycznego.
§13
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał z zakresu kompetencji stanowiących, niezgodnych z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§14
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane w sposób określony w regulaminie.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu , które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły .
ROZDZIAŁ 4
RADA RODZICÓW
§15
- Rada rodziców stanowi reprezentację ogółu rodziców uczniów szkoły.
- W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa w punkcie 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Dyrektor współpracuje z radą rodziców i zapewnia jej organizacyjne warunki działania na terenie szkoły.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który jest odrębnym dokumentem.
§16
- Do kompetencji rady rodziców należy:
1) występowanie do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
2) wspieranie działalności statutowej szkoły,
3) możliwość przekazywania Wielkopolskiemu Kuratorowi Oświaty opinii na temat pracy szkoły,
- Rada rodziców uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny.
- Rada rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
- W celu wspierania działalności statutowej szkoły, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa jej regulamin.
ROZDZIAŁ 5
SAMORZĄD UCZNIOWSKI
§17
- W szkole działa samorząd uczniowski,
- Samorząd tworzą wszyscy uczniowie liceum.
- Organy samorządu, zasady wybierania i ich działania określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
- Regulamin nie może być sprzeczny z niniejszym statutem i jest odrębnym dokumentem.
§18
- Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw ucznia.
- Do kompetencji samorządu w szczególności należy prawo do:
a) zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
b) jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c) organizacji życia szkolnego, umożliwiającej zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
d) redagowania i wydawania gazety szkolnej,
e) organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
f) wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu,
g) opiniowania uchwał rady pedagogicznej w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów.
- Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmuje działania z zakresu wolontariatu.
- Szczegółowe zasady działania wolontariatu, (w tym sposób organizacji i realizacji działań) w szkole określa regulamin wolontariatu, będący odrębnym dokumentem.
ROZDZIAŁ 6
ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA ORGANÓW SZKOŁY ORAZ SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA SPORÓW MIĘDZY NIMI
§19
- Każdy z organów działa samodzielnie i zgodnie ze swoimi kompetencjami, współdziała z pozostałymi dla pełnej realizacji statutowych zadań szkoły.
- Spory między organami szkoły rozstrzyga się w drodze negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania.
- Trudne do rozstrzygnięcia konflikty między nauczycielem a uczniem zainteresowane strony zgłaszają dyrektorowi szkoły, który podejmuje decyzje zmierzające do usunięcia przyczyn konfliktu.
- Spory między nauczycielem a uczniem może także na wniosek stron rozstrzygać rada pedagogiczna w porozumieniu z radą rodziców i samorządem uczniowskim.
- Spory między nauczycielem a rodzicami zainteresowane strony zgłaszają dyrektorowi szkoły, który podejmuje decyzje zmierzające do usunięcia przyczyn konfliktu.
- W celu zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach, organizuje się spotkania przedstawicieli w/w organów.
- W przypadku jeśli jedną ze stron sporu jest dyrektor liceum, organem rozstrzygającym jest organ prowadzący.
§20
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowawczych i dydaktycznych młodzieży.
- Formy współdziałania:
- organizowanie okresowych spotkań dyrektora szkoły i wychowawców klas z rodzicami w celu zapoznania z zadaniami dydaktyczno-wychowawczymi szkoły i klasy,
- zapewnienie rodzicom możliwości indywidualnego kontaktu z wychowawcami klasy i innymi nauczycielami w celu:
a) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce, a także przyczyn trudności w nauce,
b) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci.
- W ramach współpracy rodzice mają prawo do:
- kontaktów z wychowawcą klasy i nauczycielami,
- porad pedagoga szkolnego,
- dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów ucznia i jego rodziny,
- występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie szkoły,
- udzielania pomocy materialnej,
- wyrażania opinii dotyczących pracy szkoły i poszczególnych nauczycieli dyrektorowi oraz kuratorowi oświaty, bezpośrednio lub za pośrednictwem swych reprezentantów.
DZIAŁ III
ORGANIZACJA SZKOŁY
ROZDZIAŁ 1
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
§21
- Rok szkolny rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy 31 sierpnia następnego roku.
- Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§22
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły, opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący.
- Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
- szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,
- program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
- Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzą spójną całość i uwzględniają wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela.
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne,
- dodatkowe zajęcia edukacyjne
- zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
- zajęcia rewalidacyjne ,
- zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
- Podstawę organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią:
- plan pracy szkoły, który określa w szczególności podstawowe założenia pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej,
- arkusz organizacji szkoły
- tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych.
§23
- Dyrektor, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły i z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć, który określa organizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych organizowanych dla uczniów wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów.
- Maksymalna liczba uczniów w oddziale wynosi 20.
§24
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole polega na:
- diagnozowaniu środowiska ucznia,
- rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia,
- rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
- wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,
- organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,
- prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców,
- wspieraniu uczniów metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie,
- wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
- wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia,
- udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,
- podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Organizowanie w szkole kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów posiadających orzeczenie lub opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej polega na:
- realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu/opinii ,
- zapewnieniu odpowiednich warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych,
- realizacji programu nauczania, programu wychowawczo-profilaktycznego, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,
- realizacji wskazanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną zajęć,
- integracji ze środowiskiem rówieśniczym.
§25
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Przerwy międzylekcyjne mogą trwać od 10 do 30 minut. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor szkoły.
§26
- Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera 2 lub 3 przedmioty.
- Zajęcia edukacyjne z przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym mogą być organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych. Liczba uczniów w zespole wynosi co najmniej 10
- Za zgodą organu prowadzącego mogą być tworzone zespoły liczące mniej niż 10 uczniów.
§27
- Szkoła w miarę posiadanych środków finansowych organizuje zajęcia pozalekcyjne oraz zajęcia dodatkowe, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych, a także podczas wycieczek, obozów i wyjazdów.
- Zakres i rodzaj zajęć pozalekcyjnych ustala corocznie dyrektor z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych szkoły.
§28
- Celem zapewnienia bezpieczeństwa uczniów w czasie przerw międzylekcyjnych pełnione są, według harmonogramu ustalonego przez dyrektora szkoły, dyżury nauczycielskie.
- Sposób pełnienia dyżurów określa przyjęty w szkole regulamin, który stanowi odrębny dokument.
- Wycieczki organizowane przez szkołę są przygotowywane ściśle według odrębnych przepisów. Kierownik wycieczki jest obowiązany do przygotowania i przedstawienia dyrektorowi szkoły do zatwierdzenia całości wymagalnej przepisami prawa dokumentacji w terminie wskazanym przez dyrektora.
- Dyrektor zapewnia odpowiednią liczbę opiekunów nad uczniami uczestniczącymi w imprezach i wycieczkach poza terenem szkoły.
- Za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę odpowiada osoba prowadząca te zajęcia.
§29
- Szkoła może przyjmować studentów na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły, lub za jego zgodą z poszczególnymi nauczycielami a szkołą wyższą.
§30
- Do realizacji celów statutowych szkoła posiada następującą bazę:
- sale dydaktyczne i pracownie przedmiotowe,
- salę gimnastyczną,
- boisko sportowe,
- bibliotekę,
- aulę
- pomieszczenia administracyjne i gospodarcze.
- W celu dokumentowania bieżącej pracy z uczniem i udostępniania stałej informacji o wynikach pracy uczniom i ich rodzicom szkoła prowadzi dziennik elektroniczny. Dziennik jest prowadzony według odrębnych przepisów.
ROZDZIAŁ 2
BIBLIOTEKA SZKOLNA
§31
- Liceum prowadzi bibliotekę szkolną, która realizuje zadania w zakresie:
- pozyskiwania i katalogowania pozycji bibliotecznych,
- udostępniania zbiorów bibliotecznych czytelnikom,
- prowadzenia czytelni,
- prowadzenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych z zakresu edukacji czytelniczej,
- organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturalną i społeczną uczniów.
- Biblioteka udostępnia swoje zbiory wszystkim pracownikom szkoły oraz uczniom.
- Szczegółowy zakres zadań biblioteki oraz zasady funkcjonowania biblioteki i czytelni określa regulamin biblioteki zatwierdzany przez dyrektora szkoły.
- Liceum ściśle współpracuje z miejską biblioteką publiczną.
- Liceum może zawierać dowolne umowy i wchodzić w związki z dowolnymi instytucjami, o ile umowy te lub związki służą realizacji statutowych celów szkoły.
DZIAŁ IV
SPOŁECZNOŚCI SZKOŁY
ROZDZIAŁ 1
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§32
- Nauczycielem, pracownikiem pedagogicznym liceum jest osoba, z którą organ prowadzący zawarł umowę o pracę lub inną umowę cywilno-prawną, powierzając jej obowiązki nauczyciela, pracownika pedagogicznego.
- W Niepublicznym Akademickim Liceum Ogólnokształcącym nauczyciela zatrudnia się na podstawie umowy o pracę zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 – Kodeks Pracy.
- W przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z uczniami w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo, powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić również na innej podstawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy.
- Do pracowników pedagogicznych zatrudnionych w liceum mają zastosowanie przepisy ustawy Karta Nauczyciela w zakresie określonym tą ustawą.
- Nauczyciel, pracownik pedagogiczny prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, pełniąc obowiązki lekcyjne i pozalekcyjne w zakresie powierzonym mu przez dyrektora szkoły.
- W liceum oprócz nauczycieli, pracowników pedagogicznych zatrudnia się również pracowników administracji i pracowników obsługi technicznej.
- Szczegółowy zakres zadań pracowników nie będących nauczycielami określa organ prowadzący liceum w indywidualnych zakresach obowiązków każdego z pracowników.
§33
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Prawa nauczyciela obejmują w szczególności prawo do:
- wynagrodzenia zgodnego z warunkami umowy,
- urlopu, zgodnego z warunkami umowy,
- wsparcia metodycznego, organizacyjnego i prawnego ze strony dyrektora oraz osoby prowadzącej szkołę,
- awansu zawodowego,
- podnoszenia kwalifikacji zawodowych w ramach WDN oraz w innych formach doskonalenia zawodowego,
- wnoszenia wniosków, spostrzeżeń na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły,
- wnioskowania w sprawie zmian w organizacji pracy szkoły,
- nieodpłatnego korzystania z pomocy i środków dydaktycznych, przekazanych przez osobę prowadzącą szkołę,
- projektowanie rocznych planów pracy wraz z podejmowaniem uchwał w sprawie ich zatwierdzenia,
- wnioskowania, w zakresie zgodnym z obowiązującym prawem oświatowym w sprawie dopuszczenia do użytku programu nauczania,
- wdrażania innowacji i eksperymentów pedagogicznych.
- nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t.j.Dz. U. 2020. 1444, z póź zm.).Osoba prowadząca szkołę i dyrektor szkoły są zobowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
- Do obowiązków nauczyciela należy w szczególności:
- realizowanie obowiązującej w szkole podstawy programowej,
- wybór programów nauczania celem umieszczenia ich w szkolnym zestawie programów,
- wybór podręczników szkolnych, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych,
- prowadzenie pracy wychowawczej zgodnie z przyjętym programem wychowawczo-profilaktycznym,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, i rozwijanie ich zdolności i zainteresowań,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie własnych kwalifikacji zawodowych,
- stosowanie obowiązujących w szkole zasad oceniania pracy uczniów,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych uczniów,
- systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania,
- czynny udział w pracy rady pedagogicznej, ,
- współpraca z rodzicami,
- systematyczne kontrolowanie miejsc prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych sobie uczniów,
- realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów,
- udział w prowadzeniu ewaluacji wewnętrznej w szkole,
- udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej podczas bieżącej pracy.
§34
- Prawa pedagoga szkolnego obejmują w szczególności prawo do:
- wynagrodzenia zgodnego z warunkami umowy,
- urlopu, zgodnego z warunkami umowy,
- wsparcia metodycznego, organizacyjnego i prawnego ze strony dyrektora oraz osoby prowadzącej szkołę,
- awansu zawodowego,
- podnoszenia kwalifikacji zawodowych w ramach WDN oraz w innych formach doskonalenia zawodowego,
- wnoszenia wniosków, spostrzeżeń na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły,
- wnioskowania w sprawie zmian w organizacji pracy szkoły,
- nieodpłatnego korzystania z pomocy i środków dydaktycznych, przekazanych przez osobę prowadzącą szkołę,
- projektowanie rocznych planów pracy wraz z podejmowaniem uchwał w sprawie ich zatwierdzenia.
- Do obowiązków pedagoga szkolnego należy pomoc wychowawcom klas, a także:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
- udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom i słuchaczom, a także współpraca w tym zakresie z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- koordynacja prac z zakresu orientacji zawodowej w celu dalszego kształcenia się,
- działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
- współpraca z organizacjami młodzieżowymi, stowarzyszeniami i innymi organizacjami, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- koordynacja pracy wychowawczej zgodnie z przyjętym programem wychowawczo-profilaktycznym,
- dokonywanie okresowych ocen sytuacji wychowawczej w szkole oraz prezentacja oceny radzie pedagogicznej.
- Prawa doradcy zawodowego obejmują w szczególności prawo do:
- wynagrodzenia zgodnego z warunkami umowy,
- urlopu, zgodnego z warunkami umowy,
- wsparcia metodycznego, organizacyjnego i prawnego ze strony dyrektora oraz osoby prowadzącej szkołę,
- awansu zawodowego,
- podnoszenia kwalifikacji zawodowych w ramach WDN oraz w innych formach doskonalenia zawodowego,
- wnoszenia wniosków, spostrzeżeń na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły,
- wnioskowania w sprawie zmian w organizacji pracy szkoły,
- nieodpłatnego korzystania z pomocy i środków dydaktycznych, przekazanych przez osobę prowadzącą szkołę,
- projektowanie rocznych planów pracy wraz z podejmowaniem uchwał w sprawie ich zatwierdzenia.
- Do obowiązków doradcy zawodowego należy:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,
- prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej,
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę,
- współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego,
- udzielanie indywidualnych konsultacji zawodowych uczniom i rodzicom.
§35
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, zwanemu wychowawcą.
- Funkcję wychowawcy dyrektor powierza nauczycielowi, który – jeśli nie zajdą szczególne okoliczności – prowadzi oddział w całym cyklu nauczania.
- Rodzice uczniów każdego oddziału, mogą wystąpić do dyrektora szkoły z wnioskiem o zmianę wychowawcy lub nauczyciela.
- Wniosek na piśmie wraz z uzasadnieniem, powinien być podpisany przez 2/3 rodziców danego oddziału. Dyrektor szkoły jest zobowiązany do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i poinformowania zainteresowanych o zajętym stanowisku w terminie 14 dni od otrzymania wniosku.
§36
- Do obowiązków nauczyciela wychowawcy oddziału należy w szczególności:
- otaczanie indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków,
- utrzymywanie systematycznego kontaktu z rodzicami uczniów, udzielanie informacji, porad, wskazówek ułatwiających rozwiązywanie problemów,
- planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego, które rozwijają i integrują oddział,
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań wychowawczych,
- współpraca z pedagogiem szkolnym,
- kontrolowanie realizacji obowiązku nauki przez uczniów, także w zakresie regularnego uczęszczania uczniów na zajęcia lekcyjne,
- pomaganie w organizacji i udział w życiu kulturalnym klasy,
- dokonywanie oceny wyników nauczania i pracy wychowawczej klasy oraz przedkładanie sprawozdania z postępów dydaktyczno-wychowawczych na posiedzeniach rady pedagogicznej,
- budzenie zainteresowania uczniów życiem i potrzebami środowiska, inspirowanie ich udziału w pracach na rzecz środowiska,
- interesowanie się stanem zdrowia i higieny osobistej uczniów,
- systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania – działalności wychowawczej i opiekuńczej, dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen, wypisywanie świadectw szkolnych,
- udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej podczas bieżącej pracy,
- Wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej placówki doskonalenia nauczycieli i poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz innych właściwych placówek lub instytucji oświatowych i naukowych.
§37
- Nauczyciele tworzą zespoły wychowawcze, przedmiotowe i zadaniowe.
- Rodzaje zespołów i ich skład osobowy określa dyrektor szkoły.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły na wniosek członków zespołu.
- Zadaniami zespołu wychowawczego (nauczycieli uczących w jednym oddziale) są:
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za właściwą postawę i realizację obowiązków szkolnych,
- rozwijanie systematycznej współpracy z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym,
- poznawanie środowiska wychowawczego uczniów,
- pomoc młodzieży znajdującej się w trudnych sytuacjach życiowych i materialnych,
- diagnozowanie uczniów w zakresie potrzeb, poczucia bezpieczeństwa i trudności z jakimi się borykają,
- kształcenie umiejętności świadomego wyboru, podejmowania decyzji oraz brania odpowiedzialności za podjęte wybory.
- Zadaniami zespołu przedmiotowego są:
-
- wybór proponowanych do szkolnego zestawu programów nauczania, a także podręczników z danego przedmiotu,
- opracowanie kryteriów oceniania uczniów z danego przedmiotu,
- badanie osiągnięć uczniów z danego przedmiotu,
- współudział przy opiniowaniu programów z zakresu kształcenia ogólnego, autorskich, innowacyjnych
- współorganizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli,
- współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
- współpraca przy ewaluacji wewnętrznej szkoły.
- Zespoły zadaniowe powstają w przypadku określonym potrzebami szkoły.
§38
- W szkole zatrudnieni są pracownicy na stanowiskach administracyjnych i obsługi:
- sekretarz szkoły,
- konserwator
- pracownik porządkowy
- Zadaniami pracowników szkoły zatrudnionych na stanowiskach administracyjnych i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania szkoły w zakresie administracyjnym, zapewnienie bezpieczeństwa uczniów, a także utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Szczegółowe zakresy obowiązków tych pracowników ustala dyrektor szkoły.
- Pracownicy na stanowiskach administracji i obsługi mają prawo:
-
- do wynagrodzenia za pracę,
- do bezpiecznych warunków pracy,
- godnego traktowania przez uczniów i innych pracowników szkoły,
- pełnego dostępu do informacji określających zakres obowiązków i sposób wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku pracy,
- przydziału pracy zgodnie z zawartą umową,
- przydziału potrzebnych do pracy narzędzi i materiałów.
- Do obowiązków pracowników administracyjnych i obsługi szkoły należy w szczególności:
-
- rzetelnie i efektywnie wykonywać pracę,
- przestrzegać ustalonego czasu pracy,
- stosować się do poleceń przełożonego, które dotyczą pracy
- przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
- dbać o dobro zakładu pracy i jego mienie,
- zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na straty,każdorazowo należycie zabez
- pieczyć, po zakończeniu pracy pomieszczenia i mienie szkolne,
ROZDZIAŁ 2
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW
§39
Uczeń ma prawo:
- otrzymać informację na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania,
- uzyskać wiedzę na temat kryteriów ocen z przedmiotów i z zachowania, określonych przez wewnątrzszkolny system oceniania,
- korzystać z zasad dotyczących sprawdzania wiedzy i umiejętności, określonych przez przedmiotowe systemy oceniania,
- do tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych, zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
- do poszanowania godności osobistej,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów poprzez uzyskanie zgody na indywidualny tok lub program nauki realizowany według trybu ustalonego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich,
- uczestniczenia w imprezach organizowanych przez szkołę
- do korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- do nietykalności osobistej,
- do bezpiecznych warunków pobytu w szkole i podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza jej siedzibą.
- korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów,
- korzystania z pomocy materialnej, którą dysponuje szkoła,
- reprezentowania szkoły w olimpiadach, konkursach, przeglądach i zawodach,
- do pomocy z racji specyficznych trudności w uczeniu się,
§40
- Uczeń ma obowiązek:
-
- uczyć się systematycznie i rozwijając swoje umiejętności, aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły, regularnie uczęszczać na lekcje i nie spóźniać się,
- godnie reprezentować szkołę,
- respektować zasady współżycia społecznego i normy etyczne,
- starać się o uzyskanie jak najwyższej oceny własnego zachowania,
- odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników,
- dbać o kulturę słowa,
- chronić własne życie i zdrowie, przestrzegać zasad higieny,
- dbać o ład i porządek oraz mienie szkolne, własne i innych.
- dbać o schludny wygląd oraz noszenie odpowiedniego stroju, podczas uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy (biała bluzka, ciemne spodnie lub spódnica),
- naprawiać wyrządzone szkody materialne,
- pisemnie usprawiedliwiać nieobecność w ciągu 7 dni od momentu ustania nieobecności (przez rodziców, opiekunów prawnych lub ucznia pełnoletniego),
- korzystać podczas zajęć z telefonów komórkowych i innych urządzeń rejestrujących i odtwarzających obraz i dźwięk tylko po uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego zajęcia (poza użyciem za zgodą nauczyciela w procesie dydaktycznym),
- posiadać na zajęciach i prowadzić zeszyty przedmiotowe,
- Uczeń ma obowiązek dbać o zdrowie i bezpieczeństwo własne, koleżanek i kolegów w czasie przebywania na terenie szkoły oraz innym miejscu zajęć (uczeń nie pali papierosów oraz e-papierosów, nie pije alkoholu, nie zażywa narkotyków i innych środków odurzających).
ROZDZIAŁ 3
NAGRODY I KARY
§41
- Uczeń może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
- rzetelną naukę i pracę społeczną na rzecz szkoły,
- wzorową postawę,
- wybitne osiągnięcia naukowe lub sportowe.
- Nagrody i wyróżnienia:
-
- pochwała wychowawcy na forum klasy,
- pochwała dyrektora na forum szkoły,
- list pochwalny dyrektora skierowany do rodziców ucznia,
- wpisanie nazwiska ucznia w specjalnej księdze uczniów wyróżnionych,
- nagrodę rzeczową.
- Nagrody i wyróżnienia przyznaje dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy, samorządu uczniowskiego, rady pedagogicznej. O każdej przyznanej uczniowi nagrodzie wychowawca informuje jego rodziców.
- Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem, zgodnie z odrębnymi przepisami ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§42
- Za nieprzestrzeganie postanowień statutu szkoły, a w szczególności uchybianie wymienionym w statucie obowiązkom, uczeń może zostać ukarany. O każdej udzielonej uczniowi niepełnoletniemu karze wychowawca informuje pisemnie jego rodziców.
- Uczeń może otrzymać następujące kary:
- upomnienie wychowawcy na forum klasy,
- upomnienie dyrektora,
- nagana dyrektora szkoły,
- skreślenie ucznia z listy uczniów.
- Skreślenie ucznia z listy uczniów może nastąpić w przypadkach gdy:
- uczeń:
a) przychodzi do szkoły w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, odurzenie lekami psychotropowymi, narkotykami albo wprowadza się w taki stan w czasie pobytu w szkole,
b) rozprowadza wyżej wymienione środki,
c) demoralizuje innych uczniów,
d) w sposób szczególnie rażący narusza postanowienia niniejszego statutu, a uprzednio zastosowane środki wychowawczo-dyscyplinujące nie przyniosły pożądanego skutku,
e) wyczerpał środki zaradcze stosowane wobec niego przez szkołę.
f) pełnoletni zaprzestał uczęszczania na zajęcia edukacyjne, nie usprawiedliwia swojej nieobecności w szkole, opuścił ponad 50% zajęć w danym okresie.
- rodzic lub prawny opiekun zalega z opłatą „czesnego” za okres 3 miesięcy oraz innymi należnościami na rzecz organu prowadzącego, pomimo skutecznego wezwania do zapłaty zalęgłości.
- Od kary udzielonej przez wychowawcę uczeń ma prawo odwołać się na piśmie do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od daty jej udzielenia. Od kary nałożonej przez dyrektora (poza skreśleniem z listy) przysługuje pisemny wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
- Dyrektor przed podjęciem rozstrzygnięcia może zasięgnąć opinii rady pedagogicznej. Odwołanie jest rozpatrywane w terminie 7 dni od daty jego wpływu.
- Skreślenia z listy uczniów dokonuje dyrektor poprzez wydanie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie do Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w terminie 7 dni od dnia otrzymania decyzji, poprzez dyrektora, który wydał decyzję.
- Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej oraz po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
- Skreślenie ucznia z listy może również nastąpić jeśli doszło do rozwiązania umowy cywilno – prawnej na zasadach i w trybie określonym w umowie.
§43
Uczeń lub jego rodzic w przypadku naruszenia prawa ucznia jest uprawniony do składania skarg pisemnie, a także ustnie do protokołu według następującej procedury:
- powiadamia opiekuna samorządu uczniowskiego,
- kieruje skargę do dyrektora szkoły, który w zależności od wagi sprawy samodzielnie ją rozwiązuje bądź konsultuje z organami szkoły,
- Dyrektor podejmuje wiążące decyzje w terminie 7 dni. Treść decyzji przekazuje się wnioskodawcy.
DZIAŁ V
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
ROZDZIAŁ 1
PRZEPISY OGÓLNE
§44
- Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia.
- zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego i wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
ROZDZIAŁ 2
OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE
§45
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze, i jak powinien dalej się uczyć,
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
- dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
§46
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
- ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
- ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
ROZDZIAŁ 3
INFORMOWANIE UCZNIÓW I RODZICÓW W SPRAWACH OCENIANIA
§47
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego, w miesiącu wrześniu, informują uczniów oraz ich rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego, w miesiącu wrześniu, informuje uczniów oraz ich rodziców o:
-
- warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§48
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń otrzymuje do wglądu w terminie 14 dni roboczych od daty napisania, w razie usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela (choroba, wycieczka itp.) termin poinformowania o ocenach ulega wydłużeniu o czas nieobecności nauczyciela. Jego rodzice otrzymują wymienione prace do wglądu w czasie indywidualnych spotkań z nauczycielem uczącym przedmiotu.
- Nauczyciele informują rodziców o postępach w nauce i frekwencji uczniów, korzystając z wybranych podanych niżej sposobów:
- klasowe spotkania według ustalanego corocznie przez dyrektora harmonogramu,
- indywidualne spotkania w terminie ustalonym przez nauczycieli
- korespondencja w zeszytach przedmiotowych ucznia według ustaleń nauczycieli,
- informacja telefoniczna – potwierdzona zapisem w dzienniku,
- dziennik elektroniczny.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
ROZDZIAŁ 4
DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH
§49
- Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia w przypadkach wskazanych w rozporządzeniu MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
§50
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
§51
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć, odpowiednio, z wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, uwzględnia się wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
ROZDZIAŁ 5
ZASADY PRZEPROWADZANIA SPRAWDZIANÓW PISEMNYCH
§52
- Nauczyciele powiadamiają uczniów o terminie i zakresie pisemnego sprawdzianu wiadomości i umiejętności na tydzień przed planowanym terminem. Termin sprawdzianu wpisują do dziennika.
- W ciągu dnia może być tylko jeden taki sprawdzian, a w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy.
- Sprawdzian pisemny – kartkówka, obejmujący swym zakresem materiał nauczania z trzech ostatnich bezpośrednio go poprzedzających lekcji nie wymaga zapowiadania i nie dotyczą go zasady określone w pkt. 2.
- Sprawdziany pisemne są poprawiane i oceniane przez nauczyciela w terminie 2 – tygodniowym,(kartkówki w ciągu 1 tygodnia). Ocena, może być na wniosek ucznia nie wpisana do dziennika, o ile nauczyciel nie dotrzyma wyżej wymienionego terminu.
- Sprawdziany są omawiane i przekazywane uczniom do wglądu na lekcji.
- Sprawdzone i ocenione sprawdziany rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na terenie szkoły.
- Podczas wglądu dokumentacja dotycząca oceniania nie może być kopiowana lub powielana w jakiejkolwiek formie lub w jakikolwiek sposób.
- Uczeń ma obowiązek w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły napisać każdy sprawdzian, na którym był nieobecny, w terminie ustalonym przez nauczyciela. Jeżeli tego nie zrobi nauczyciel ma prawo wystawić mu z tego sprawdzianu stopień niedostateczny.
- Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
- poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny;
- 30% – 49% – dopuszczający;
- 50% – 74% – dostateczny;
- 75% – 90% – dobry;
- 91% – 97% – bardzo dobry;
- 98% – 100% – celujący.
ROZDZIAŁ 6
KLASYFIKACJA ŚRÓDROCZNA
§53
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu okresowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i okresowej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego, w terminie 7 dni poprzedzających zakończenia pierwszego okresu nauki.
- Śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
- Śródroczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne.
§54
- Sposób ustalania ocen klasyfikacyjnych okresowych i rocznych z poszczególnych zajęć edukacyjnych opisany jest w przedmiotowych systemach oceniania.
- Bieżące ocenianie, śródroczne, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne ucznia z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący – 6,
- stopień bardzo dobry – 5,
- stopień dobry – 4,
- stopień dostateczny – 3,
- stopień dopuszczający – 2,
- stopień niedostateczny – 1.
- Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny , o których mowa w ust.2 pkt 1-5.
- Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena, o której mowa w ust.2 pkt6.
- W celu motywowania ucznia do osiągania coraz lepszych wyników edukacyjnych uwzględnia się rozszerzenie powyższej skali w przypadku ocen bieżących o plusy (poza stopniem celującym) i minusy (poza stopniem niedostatecznym).
§55
- Ustala się następujące ogólne, obowiązujące wszystkich nauczycieli przy ustalaniu ocen klasyfikacyjnych kryteria na poszczególne stopnie:
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych wymaganiami edukacyjnymi dla danego etapu kształcenia, a jego osiągnięcia są twórcze i oryginalne oraz wskazują na dużą samodzielność w ich uzyskaniu, lub uczeń, który jest laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, laureatem lub finalistą ogólnoploskiej olimpiady przedmiotowej (dotyczy również końcowej oceny klasyfikacyjnej).
- stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych wymaganiami edukacyjnymi dla danego etapu kształcenia. Osiągnięcia ucznia należą do złożonych i wymagających samodzielności.
- stopień dobry otrzymuje uczeń który:
opanował niepełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych wymaganiami edukacyjnymi dla danego etapu kształcenia. Wiele osiągnięć ucznia należy do złożonych i wymagających samodzielności.
- stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
opanował podstawowy zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych wymaganiami edukacyjnymi dla danego etapu kształcenia, wystarczający do kontynuacji kształcenia.
- stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
opanował elementarny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych wymaganiami edukacyjnymi dla danego etapu kształcenia, niezbędny do kontynuacji kształcenia.
- stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
nie opanował elementarnego zakresu wiadomości i umiejętności przewidzianych wymaganiami
edukacyjnymi dla danego etapu kształcenia, co uniemożliwia mu przyswajanie kolejnych treści i kontynuację nauki.
§56
- Śródroczna, roczna i końcowa ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
- dbałość o honor i tradycje szkoły,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Śródroczną, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ucznia ustala się według następującej skali:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne.
§57
- Ustala się następujące ogólne, obowiązujące wszystkich nauczycieli przy ustalaniu ocen klasyfikacyjnych zachowania kryteria na poszczególne stopnie:
- wzorowe:
a) jest kulturalny, wzorowo zachowuje się w stosunku do całej społeczności liceum,
b) w sposób ponadprzeciętny dba o swój rozwój intelektualny i rozwój zainteresowań,
c) bardzo aktywnie uczestniczy w życiu szkoły (np. praca w bibliotece szkolnej, samorządzie uczniowskim, pomoc w organizowaniu uroczystości i imprez w szkole i poza nią)
d) reprezentuje liceum w zawodach, konkursach i olimpiadach na szczeblu szkolnym i pozaszkolnym,
e) wzorowo wypełnia wszystkie obowiązki ucznia i jest przykładem dla innych,
f) dba o mienie szkoły,
g) dba o kulturę i czystość języka ojczystego,
h) prezentuje postawę odwagi w obronie słabszych kolegów oraz w obronie prawdy, zwłaszcza w sytuacjach konfliktowych,
i) zawsze przestrzega szkolnych regulaminów i przepisów,
j) dba o zdrowie i higienę osobistą oraz bezpieczeństwo własne i innych osób,
k) nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i dopuszcza się sporadyczne spóźnienia.
- bardzo dobre:
a) respektuje normy kultury, z szacunkiem odnosi się do wszystkich członków społeczności szkoły,
b) dba o swój rozwój intelektualny i rozwój zainteresowań,
c) angażuje się w pracę na rzecz społeczności liceum,
d) sumiennie wypełnia obowiązki,
e) dba o mienie szkoły,
f) używa języka ojczystego z dbałością o jego kulturę i czystość,
g) dba o zdrowie i higienę osobistą oraz bezpieczeństwo własne i innych osób,
h) zawsze przestrzega szkolnych regulaminów i przepisów,
i) zasadniczo nie ma nieusprawiedliwionych pojedynczych godzin nieobecności i ma nie więcej niż 5 spóźnień (w szczególnych przypadkach dopuszcza się nieobecności nieusprawiedliwione nie więcej niż 6 godz. w danym półroczu).
- dobre:
a) respektuje normy kultury, z szacunkiem odnosi się do wszystkich członków społeczności szkoły,
b) stara się dbać o swój rozwój intelektualny i rozwój zainteresowań,
c) stara się angażować w pracę na rzecz społeczności liceum,
d) w stopniu zadowalającym wypełnia obowiązki ucznia,
e) dba o mienie szkoły,
f) stara się używać języka ojczystego z dbałością o jego kulturę i czystość,
g) dba o zdrowie i higienę osobistą,
h) nie naraża na niebezpieczeństwo siebie ani innych osób,
i) przestrzega szkolnych regulaminów i przepisów,
j) ewentualne spóźnienia lub nieusprawiedliwienia nieobecności są sporadyczne (maksymalnie 10
razy spóźnił się na lekcje, opuścił, co najwyżej 5 pojedynczych nieusprawiedliwionych godzin oraz ma nie więcej niż 12 godzin nieusprawiedliwionych w okresie).
- poprawne:
a) swoim zachowaniem nie narusza praw drugiego człowieka,
b) wypełnia obowiązki szkolne w stopniu umożliwiającym mu osiąganie pozytywnych wyników w nauce,
c) wykazuje dobrą wolę oraz dobre intencje w pracy nad własnym rozwojem,
d) pozytywnie reaguje na krytyczne uwagi w związku z niestosownym zachowaniem i wysławianiem się,
e) stara się być aktywny w działaniach na rzecz klasy i szkoły,
f) nie pozwala sobie na szczególnie niestosowne zachowanie w szkole i poza nią, nie naraża dobrego imienia liceum,
g) nie naraża na niebezpieczeństwo siebie i innych ludzi,
h) stara się przestrzegać szkolnych regulaminów i przepisów,
i) opuścił nie więcej niż 20 godzin bez usprawiedliwienia w okresie i 20 – 40 w roku szkolnym, spóźnił się na lekcję maksymalnie 20 razy w ciągu roku,
- nieodpowiednie:
a) swoją postawą i zachowaniem negatywnie wpływa na relacje panujące w społeczności szkolnej,
b) sporadycznie zdarza mu się w sposób nieodpowiedni zwracać do nauczycieli i innych pracowników szkoły, koleżanek i kolegów oraz używać wulgaryzmów,
c) lekceważy obowiązki szkolne,
d) przedkłada nauczycielowi do oceny prace nie wykonane samodzielnie, autoryzując je własnym nazwiskiem,
e) w czasie sprawdzianów używa niedozwolonych pomocy,
f) zakłóca spokój w czasie zajęć i na przerwach,
g) opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia, spóźnia się, wagaruje,
h) wykazuje małą dbałość o mienie szkoły,
i) ma problemy z przestrzeganiem szkolnych regulaminów i przepisów,
j) nie reaguje zmianą postawy na uwagi nauczycieli dotyczące zachowania,
k) sporadycznie swoim lekkomyślnym zachowaniem stwarza niebezpieczne sytuacje dla siebie lub innych ludzi,
l) opuścił 20 – 40 godzin bez usprawiedliwienia w okresie i 40 – 80 w roku szkolnym, notorycznie spóźnia się na lekcje.
- naganne:
a) swoją postawą i zachowaniem nagannie wpływa na relacje panujące w społeczności liceum, używa wulgarnego słownictwa, z premedytacją obraża nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów i koleżanki,
b) świadomie i notorycznie lekceważy obowiązki szkolne,
c) nagminnie nie przestrzega zarządzeń i regulaminów szkolnych,
d) notorycznie zakłóca spokój w czasie zajęć i na przerwach,
e) demoralizuje innych,
f) demonstracyjnie pali tytoń lub spożywa alkohol,
g) zażywa narkotyki,
h) świadomie naraża na niebezpieczeństwo siebie i innych ludzi,
i) stosuje przemoc fizyczna wobec innych,
j) nie reaguje na uwagi nauczycieli, wychowawcy dotyczące zachowania,
k) dewastuje mienie szkoły,
l) popadł w konflikt z prawem.
ROZDZIAŁ 7
KLASYFIKACJA ROCZNA
§58
- Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- W terminie 14 dni przed radą klasyfikacyjną roczną nauczyciel przedmiotu oraz wychowawca ma obowiązek poinformować uczniów i wychowawcę o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
- Nauczyciel przedmiotu oraz wychowawca klasy informuje poprzez dokonanie wpisu w dzienniku elektronicznym.
- Obowiązkiem rodziców jest śledzenie wpisów w dzienniku elektronicznym.
- W przypadku czasowej nieobecności wychowawcy w pracy obowiązek poinformowania rodziców spoczywa na nauczycielu wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§59
- Roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
- Roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
ROZDZIAŁ 8
UZYSKANIE ROCZNEJ OCENY WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA
§60
- Uczeń może starać się o wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Warunkiem ubiegania się o wyższą ocenę niż przewidywana z zajęć edukacyjnych jest:
- frekwencja na zajęciach z danego przedmiotu nie niższa niż 80%,
- usprawiedliwienie wszystkich obecności,
- przystąpienie do wszystkich sprawdzianów i prac pisemnych,
- uzyskanie z wszystkich sprawdzianów ocen pozytywnych.
- Rodzic lub uczeń w ciągu 3 dni od uzyskania informacji o przewidywanej rocznej ocenie z zajęć składa wniosek w formie pisemnej lub ustnej o jej podwyższenie do nauczyciela danych zajęć edukacyjnych, który dokonuje analizy wniosku.
- Nauczyciel, kierując się przekazanymi na początku roku szkolnego wymaganiami edukacyjnymi niezbędnymi do uzyskania poszczególnych rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, podejmuje decyzję w terminie 3 dni od otrzymania wniosku i informuje pisemnie wnioskodawcę o rozstrzygnięciu.
- Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania po złożeniu przez siebie lub rodzica pisemnego wniosku z uzasadnieniem w tej sprawie, w terminie do 3 dni po uzyskaniu informacji o ocenie przewidywanej.
- Wniosek należy złożyć na ręce wychowawcy klasy. Nauczyciel, kierując się przekazanymi na początku roku szkolnego kryteriami oceniania zachowania, podejmuje decyzję w terminie 3 dni od otrzymania wniosku i informuje pisemnie wnioskodawcę o rozstrzygnięciu.
ROZDZIAŁ 9
UCZEŃ NIEKLASYFIKOWANY
§61
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie , za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
- Na zawierający uzasadnienie pisemny wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na zawierający uzasadnienie pisemny wniosek jego rodziców Rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza. komisja powołana przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Z plastyki, muzyki, informatyki i wychowania fizycznego egzamin klasyfikacyjny ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
§62
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, który zawiera:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji przeprowadzającej egzamin,
- termin egzaminu,
- imię i nazwisko ucznia,
- zadania egzaminacyjne,
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen zdającego ucznia.
- Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 63 ust.1 i 66 ust 1 statutu.
- Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia jest ostateczna, chyba że zostało złożone zastrzeżenie, o którym mowa w § 63 ust.1 niniejszego statutu.
ROZDZIAŁ 10
ZASTRZEŻENIE DO OCENY ROCZNEJ
§63
- Uczeń lub jego rodzice, mogą zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
§64
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie określonym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, która w przypadku:
- rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
- rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
§65
- Z prac komisji przeprowadzającej sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół, który zawiera:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian,
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji
- termin sprawdzianu;
- imię i nazwisko ucznia;
- zadania sprawdzające;
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną
- Do protokołu, dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego
- Z posiedzenia komisji, o której mowa w §. 64 ust. 1 pkt 2 statutu, sporządza się protokół, zawierający:
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
- termin posiedzenia komisji;
- imię i nazwisko ucznia;
- wynik głosowania;
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen zdającego.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
- Przepisy § 63 – § 65 ust 1- 5 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
ROZDZIAŁ 11
EGZAMIN POPRAWKOWY
§66
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Egzamin poprawkowy z plastyki, muzyki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, który. zawiera:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
- termin egzaminu;
- imię i nazwisko ucznia;
- zadania egzaminacyjne;
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną
- Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen zdającego.
- Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 65 ust.6 niniejszego statutu
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
ROZDZIAŁ 12
PROMOWANIE UCZNIA
§67
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne, pozytywne oceny klasyfikacyjne.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
- Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
- Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim oraz laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną, celującą.
- Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim lub tytuł laureata finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych nawyższą – celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
ROZDZIAŁ 13
UKOŃCZENIE SZKOŁY
§68
- Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole, uzyskał pozytywne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych
- Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
DZIAŁ VI
ZASADY PRZYJMOWANIA UCZNIÓW
§69
- Do I klasy liceum przyjmowani są uczniowie, którzy ukończyli szkołę podstawową.
- Szczegółowe zasady rekrutacji do klasy pierwszej ustala dyrektor w porozumieniu z Zarządem Fundacji i ogłasza je na stronie internetowej szkoły nie później niż na miesiąc przed rozpoczęciem procesu.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach przyjęcie ucznia do klasy drugiej, trzeciej lub w pierwszym okresie klasy czwartej odbywa się na podstawie świadectwa ukończenia klasy programowo niższej.
- Uczeń przyjęty do klasy drugiej, trzeciej lub czwartej jest zobowiązany do końca półrocza, w którym został przyjęty do liceum zaliczyć przedmioty, których program nauczania został zrealizowany do końca w danym oddziale w poprzednich latach, a nie został zrealizowany przez ucznia w poprzedniej szkole.
DZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
ROZDZIAŁ 1
PRZEPISY OGÓLNE
§70
- Prawa i obowiązki pracownicze nauczycieli określa Kodeks Pracy, z wyjątkiem uprawnień (w tym uprawnień urlopowych) i obowiązków dotyczących nauczycieli szkół niepublicznych, które określa ustawa Karta Nauczyciela.
- Statut jest najważniejszym aktem prawnym liceum. Inne przepisy prawa wewnątrzszkolnego muszą być z nim zgodne.
- Liceum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Liceum posługuje się okrągłymi pieczęciami urzędowymi z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczpospolitej Polskiej oraz pieczęciami zwykłymi.
§71
- Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają przepisy ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych.
ROZDZIAŁ 2
SPOSÓB UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA DZIAŁALNOŚĆ LICEUM
§72
- Działalność szkoły finansowana jest z następujących źródeł:
- dotacji ustalonej na podstawie odrębnych przepisów i przekazywanej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego
- środków własnych organu prowadzącego ,
- z czesnego i innych opłat wnoszonych przez rodziców ,
- zapisów, darowizn .
- Wysokość jednorazowej opłaty rekrutacyjnej oraz opłaty miesięcznej za naukę oraz terminy wpłat ustala organ prowadzący.
ROZDZIAŁ 3
ZMIANA STATUTU
§73
- Statut obowiązuje wszystkich członków społeczności szkolnej: wszystkich pracowników oraz uczniów i ich rodziców.
- Organem kompetentnym do opracowywania zmian w statucie jest rada pedagogiczna.
- Wniosek o zmianę statutu może wnieść dyrektor szkoły oraz każdy kolegialny organ szkoły, a także organ sprawujący nadzór pedagogiczny i organ prowadzący.
- Projekt zmian w statucie oraz zmiany statutu przygotowuje powołany przez dyrektora szkoły zespół .
- Rada pedagogiczna na zebraniu po uzyskaniu akceptacji zmian przez organ prowadzący w formie uchwały przyjmuje lub odrzuca projekt zmian w statucie lub projekt statutu.
- Organ prowadzący po zapoznaniu się z projektem zmian w statucie lub projektem statutu zatwierdza lub odrzuca zmiany lub projekt..
- Dyrektor szkoły publikuje w formie obwieszczenia jednolity tekst statutu po każdej jego nowelizacji.
- Dyrektor szkoły zapewnia zapoznanie się ze statutem wszystkich członków społeczności szkolnej:
- uczniowie zapoznają się ze statutem w ramach godzin wychowawczych oraz na stronie internetowej szkoły,
- nauczyciele – na stronie internetowej, w sekretariacie szkoły oraz w bibliotece szkolnej,
- rodzice – na stronie internetowej, w sekretariacie szkoły oraz w bibliotece szkolnej.
Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2022.
Organ prowadzący: